200 timmars barnerfarenhet

2009-08-15 kl 18:58:25
Mitt problem när jag bestämde mig för att åka som au pair, var att jag inte hade någon erfarenhet av barn alls. Som de flesta andra så tyckte jag ju att barn är himla söta och gulliga och så, men jag hade aldrig jobbat med barn. Jag hade inte heller någon erfarenhet av att ta hand om småsyskon, inte ens en veckas praktik på dagis i högstadiet hade jag.

Jag undrade hur jag skulle få ihop all erfarenhet som behövdes, 200 timmar skrev de stora organisationerna att man behövde på ett ungefär. Jag letade runt lite på au pair-bloggar, och kom fram till att jag skulle maila en rektor för några dagis i området där jag bodde, och se om jag kunde få en praktikplats. Jag skickade iväg ett mail en måndag i början av november, och redan torsdagen samma vecka hade jag en plats klar! Vi bestämde att jag skulle jobba tre dagar i veckan, eftersom jag även jobbade på en reklambyrå, och ville ha någon inkomst kvar eftersom jag jobbade gratis på dagiset.

Första perioden jobbade jag november-februari, sen tog jag en paus på två månader för att ägna mig lite mer åt mitt jobb, och återvände för en andra period i maj. Stannade till juli, då dagiset stängde för sommaren, och då hade jag fått ihop 350 timmar.

Jag fixade en praktikplats ganska tidigt, lite var det för att jag var rädd för att det kunde ta ett bra tag innan någon nappade, och att jag skulle sitta där i sista stund utan någon erfarenhet alls... Men nu känns det ganska skönt att jag redan har mina timmar klara - jag behöver inte jobba på dagis och krångla samtidigt som jag ska fylla i alla ansökningspapper. Det känns ganska skönt att vara ute i god tid.

ida
http://aupairen.blogg.se/
2009-08-17 kl 04:38:40

japp o jag hoppas d håller i sig:)



gillar designen du har, jag kan inte riktigt göra sånt o med paint kommer man inte långt haha

Spiderchick
http://spiderchick.blogg.se/
2009-08-17 kl 20:22:46

kul med au pair! det ville jag med göra en gång i tiden

ida
http://aupairen.blogg.se/
2009-08-18 kl 05:31:53

tack:) gör mitt bästa haha.



a de verkar lite annorlunda från portland där jag var, o kommer mkt bättre överens med människorna här av ngn anledning, än så länge:)

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-08-18 kl 20:28:14

Du ska inte tro att jag inte har kikat in här tidigare, men jag har helt enkelt glömt att säga det, din design är förskräckligt snygg! :)

Madde
2011-08-23 kl 22:25:57

Hej!

Tänkte bara fråga hur du lyckades få praktikplats på en förskola? :)

När jag ringde och frågade sa de att de inte tog emot privatpersoner utan man var tvungen att gå genom någon förmedling t.ex. arbetsförmedlingen...

Tack på förhand!


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: