Ambassaden

2010-04-07 kl 13:05:48
5:45 gick tåget till Stockholm, efter byte i Norrköping kom jag fram till centralen klockan 9:09. Hade redan förberett mig och sms'at iväg en SL-biljett på tåget, så jag gick iväg till tunnelbanespärrarna och efter bara någon minut kom röda linjen mot Ropsten. Vid Östermalmstorg där jag skulle ta bussen, så hade de lagt om massa linjer, och bussen gick inte därifrån jag antog att den skulle gå. Som tur var så var det en mamma med två tjejer som skulle ta precis samma buss som jag - så vi var lika lost båda två. Till slut fick vi vägbeskrivning av en busschaufför, och då gick det bra att hitta.

Kom till ambassaden när klockan var 9:40 ungefär (hade min tid kl 10:00), blev ganska förvånad när det inte var någon kö alls utanför. Så jag stod där och läste på skylten vad man behövde visa upp för att komma in osv, och då öppnades dörren och en kille bad mig komma fram dit. "Good morning, god morgon! Hej! English? Svenska?" var ungefär vad han sa, haha. Kände mig lite säkrare när jag fick prata svenska i början. Gick igenom säkerhetskontrollen där de tog ifrån mig mobil + iPod, och sen gick jag upp till själva ambassaden. Fick sätta mig i en liten kö på några stolar med en kille innan mig, efter kanske 5 minuter fick jag gå fram till första luckan och lämna in alla mina papper och mitt pass. Sen fick jag gå och sätta mig igen. Det var mycket mindre än vad jag hade tänkt mig, jag hade föreställt mig typ en gigantisk sal och sådär. Men det var 3 rader med ungefär 40 stolar som stod uppradade i ena änden av rummet, och i andra änden så var luckorna dit man fick gå sen när man blev uppropad. Det var ganska fullt i början, satt säkert 30 pers där.

Satt och glodde lite på CNN som visades på en stor tv, och läste lite i en tidning jag hade med mig. Kändes skönt att jag hade armbandsklocka och inte hade förlorat klockan när de tog min mobil. Det kändes ju som en evighet när man satt där och väntade, även om det tog mycket kortare tid för mig än vad jag hört av andra. Till slut blev jag äntligen uppropad. Han frågade mig hur många barn jag skulle ta hand om, var jag skulle bo, och så fick jag lämna fingeravtryck. Så frågade han mig "Do you like kids?” och när jag svarade ja sa han "Well you might not after this year!" – jaa det är skönt att de har lite humor iaf, haha! Tog ju bara någon minut det där mötet, och han antecknade inte något av det han frågade mig, så det är väl till största delen för att ta fingeravtryck man går dit antar jag? Och ja, att få vissa papper påskrivna och lämna in passet också, men det skulle man egentligen kunna skicka med posten bara.

När klockan var 11:30 gick jag ut från ambassaden. Tog inte mer än två timmar! Mycket kortare tid än vad jag förväntat mig. Resulterade i att dagen blev ganska tråkig, hade alldeles för mycket tid att slå ihjäl, och inte fick jag shoppa något åt mig själv heller. Men fick tag på en fotbollströja till yngsta killen iaf. 17:45 skulle mitt tåg gå hem, men det blev utbytt till buss. Det ledde till att jag missade mitt anslutande tåg i Norrköping, så jag kom hem två timmar senare än väntat. Roligt avslut på dagen.

Emma
http://lifeofemma.blogg.se/
2010-04-07 kl 15:36:51

nu har du ambassaden avklarad i alla fall! Bara tolv dagar kvar! :D

Lina T
2010-04-07 kl 16:42:15

Gott mos, det lät ju inte så farligt!! tack för ett detaljerat inlägg ;)


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: