Kostnader au pair

2010-06-13 kl 05:18:56
Jag vet, jag är så otroligt seg med att skriva det här. Men bättre sent än aldrig, eller vad säger vi? En sammanställd lista på vad det har kostat mig att komma iväg som au pair. Så här kommer den, om än lite senare än väntat. De här priserna gäller alltså med Skandinaviska Institutet. Sen tror jag att flygavgiften kan ändras lite beroende på när man ansöker.

172:-
Polisregisterutdrag
2980:-
Flygavgift (€300, beror ju på vad växelkursen är)
150:-
Hälsoundersökning
1100:-
Visum
62:-
Frimärke till visumkuvert
240:-
Internationellt körkort
20:-
Foto till visum och IKK
347:-
Resa till Stockholm för ambassad-besök
------
TOTALT: 5071:-

Jag fick min hälsoundersökning riktigt billigt. Det skiljer jättemycket på vilket ställe man går till och var man bor, men de flesta brukar få betala runt 500-1000kr. Även foto till visum + IKK fick jag billigt, eftersom jag kunde bli fotad på jobbet och bara gå och framkalla dem hos en fotograf sen. Resan till Stockholm beror ju på var man bor också, bor man långt ifrån blir det ju en rätt dyr resa.

Men det här är vad jag betalade iallafall. Lite mer än 5000kr bara. Väldigt bra pris för att få en sån här upplevelse. Räkna in allting man får liksom. Försäkring i 12 månader, resa till New York och sen vidare till värdfamiljen, 3 nätter på hotell där alla måltider ingår, förberedelsekurs... Det är en hel del. Vad skulle det kosta om du åkte någon vecka till Kreta t ex? Ja, ungefär detsamma. Men det här är ett helt år.

Sen blir det ju lite extra grejer över dessa. En resväska är bra att ha, likaså att växla in ca 2000kr till dollar innan man åker. Kanske ett nytt pass som räcker hela tiden i USA, och sen vill man ju gärna köpa några presenter till familjen också. Jag köpte presenter för ca 600kr, så ja, slutsumman blir lite mer när man räknar ihop allting. Men tänk på vad man får för det - ett helt år i USA!

Rebecca
http://popvetenskap.blogspot.com
2010-06-13 kl 11:13:19

Det måste ju finnas någon monster-3D-bio där i närheten - hade jag varit du hade jag lagt mina slantar på den. Avatar i 3D var fanimig en av de finaste stunderna i mitt liv. :D



Jag pratar engelska dels för att jag läser engelska, och har en hel del utbytesstudenter till vänner, och dels för att min partner är född i Schweiz, men uppvuxen lite här och var i världen - bl a Washington (state), och eftersom jag inte kan mer än hälsningsfraser på hans modersmål (schweizisk tyska) så blir det engelska på den fronten.



Han bosätter sig dock permanent i Sverige från och med augusti, och då jävlar måste han lära sig svenska vettigt. Ett år tänker jag att han får, sen blir det rännstenen om han inte kan formulera enklare meningar ens då! (Inte för att han skulle behöva bo i rännstenen någon längre stund, de där snåla schweizarna har välfyllda hemliga bankkonton..) :(



Ang. Tobias så hörde jag från mamma (vars chefs dotter är tillsammans med han Niskala, och vän med Tobias) att han fick lunginflammation för typ en vecka sedan. Blev helt paff när jag hörde att inom loppet av några dagar så fanns det inget mer de kunde göra. Riktigt tråkigt att höra. Man ska inte dö när man är i vår ålder. :(



Men, som dina nya landsmän skulle säga: God works in mysterious ways. Så det är väl bara ännu mer anledning för dig att njuta av din familjesemester. No regrets! ;D

Sofia
http://sofiaaupair.blogg.se/
2010-06-13 kl 15:03:10

Jga måste bara fråga om mitt mail jag skickade för ca 2 dagar sen har kommit fram? Det är inte så att du måste skynda dig att svara på det. utan jag bara undrar, för jag har nämligen raderat alla mina skickade mail så jag kan inte se om det ligger där.

Men som sagt så vill jag bara veta om det har kommit fram, du behöver inte alls skynda dig att svara på det. :)


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: