First match

2010-01-20 kl 18:14:40
Åååh, jag är så lycklig nu! Igår fick jag min första match! En familj i Colorado med tre pojkar - tvillingar på 5 år och en 2-åring. Ja det var ju absolut inte min drömfamilj. Colorado har jag väl inget emot direkt, även om det kanske hade varit roligare om jag gillat att åka skidor eller så. Men barnen passade ju inte mina önskemål direkt. 5 år är yngsta jag vill gå med på, och isåfall är det en 5-åring och sen några äldre barn. Så det här passade inte alls. Även om jag väntat länge nu så har jag ju tid på mig och måste inte välja första bästa. De lät dock väldigt trevliga i mailet, men jag valde att inte ens prata vidare med dem i telefon eftersom det inte alls är vad jag vill ha ut av mitt år. Även om det skulle vara kul att prata med en familj nu när jag väntat så länge, så känns det ju fel att slösa massor av deras tid när jag vet att jag inte kommer välja dem.

Om de följande familjerna jag får kontakt med också har så små barn som 2-3 år så tror jag nästan det blir att ändra i min ansökan och enbart fylla i att jag vill ha de som är 6 år och uppåt. För nu hoppas jag att det här betyder att det har kommit igång, och att jag får en ny match ganska snart igen!

Förresten så ringde jag till SI fredags. De sa att någon hade mailat Londonkontoret tidigare i veckan och frågat vad som hände med min ansökan, så tydligen hade de också tyckt att det tagit lite lång tid. Vet ju fortfarande inte vad problemet var, men det skulle vara intressant att veta, så hör jag inget om det så ringer jag nog till SI om några veckor och frågar om de vet varför det var så. Och om det är pga att de mailade till London som jag fått en match nu, eller om det faktiskt är så att min ansökan varit ute utan problem sen i början av november, och jag får första familjen nu..?

Men jag är glad! Nu är det på G hoppas jag!

Emma
http://lifeofemma.webblogg.se/
2010-01-20 kl 21:09:07

åh vad roligt med första matchen! hoppas det blir bättre med de andra familjerna som säkerligen kommer att kontakta dig! Även om det inte blev den första så är det, precis som du sa, på G nu! Roligt! :)

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-01-20 kl 22:50:26

Det låter ju super! Även om familjen inte var vad du tänkt så är du ju igång, det är alltid något :) Och självklart ska du inte tacka ja till första bästa. Isåna fall är det ju lika bra att ta bort hela matchningssystemet och låta organisationerna para ihop folk bäst de vill :P



Men det lär ju komma fler familjer snart :) Var roligt!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-01-20 kl 22:56:51

Åh förresten, tack så mycket för kommentaren. Du verkar ha väldigt bra koll :) Jag är en sån där som sällan hittar det jag söker. Satt inne på C.W Posts hemsida för att leta major (som jag tydligen behöver fast jag bara ska läsa kurser ett år) och kom verkligen ingen vart. Chansade och skrev tillbaka till Michael på CIS om jag kunde ha sociology som major. Han skickade en länk, typ det enda stället jag inte letat på, med alla majors. Emilie i ett nötskal :P



Haha, jo jag tyckte det lät konstigt med att inte ha lås på sitt rum. Jag menar huh? Men blev ändå medveten om att det lika väl INTE kan finnas lås, hur sjukt det än låter. Bästa är ju att fråga skolan ^^



Nu är jag på fel inlägg men ändå

Håller med om de populäraste au pair staterna. Har vart i Florida och det är hur kul som helst (jag menar då typ Animal Kingdom och det... jag solar inte :P) men absolut inget ställe att BO på. Samma sak med Californien. Tänkte detsamma om New York, fast där tyckte jag mer "kan bo nära men inte i". Har du läst "the secret life of bees" av Sue monk kidd? Den utspelar sig i South Carolina på 60-talet. Har inte sett filmen men ANTAR att även den är filmad där. Väldigt bra bok :)



Ha det så bra!

Maja
http://hypocrite.blogg.se/
2010-01-21 kl 17:10:05

varför är du så emot att inte ha små barn?

Emma
http://lifeofemma.webblogg.se/
2010-01-21 kl 18:28:17

Har valt att byta organisation igen, men den här gången blir det verkligen denna. Kändes som att jag inte kom någonstans med STS och när jag tänker efter nu så vet jag faktiskt inte riktigt varför jag valde den :S det blir SI för mig också! :D

Maja
http://hypocrite.blogg.se/
2010-01-21 kl 22:16:16

sv: aha okey :P

Louise - The world from my perspective
http://louisesa.blogg.se/
2010-01-21 kl 22:37:06

Som du själv säkert redan har tänkt, och gjort kanske, så ska du ju absolut inte välja denna familj. Men nu har ägget kläckts iaf och du vet hur det ser ut/går till när du blir matchad. Det är bra. Hoppas du hittar "din" familj.

Och det finns massor med familjer där barnen är 5-6 år och uppåt (min värdfamilj tillhör ju dessa åldrar nu kom jag på!!) och jag förstår varför du vill ha de åldrarna.



Din famillj kommer snart dyka upp, det känner jag på mig.

Fick du någon förklaring till varför det tog sån tid för att få första matchningen?



Säg till när jag ska ändra tillbaka lösenordet och hoppas det löser sig, irriterande när man inte får hjälp från blogg.se heller.

Kram!!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-01-23 kl 15:56:29

Hejsan hoppsan :)

Det är en sak jag "alltid undrat", matchningarna, kommer det på vanliga mejlen eller på sitt au pair konto (eller vad man kallar det)? Tänkte lika bra att fråga än att gå forever ovetandes :P



Jo... Tänkte att eftersom hon skulle skriva om en helt termin i boken som handlar om att en av eleverna skäl (asså helt plötsligt kom jag inte på hur det stavas så jag tog första bästa) andras saker så kanske det blev enklare om just denna skola inte hade lås på elevernas rum :P HOPPAS det var så.



Jag håller med, man vill ju se den riktiga sidan av USA. Så går jag och väljer typ värsta rikemansön haha. Nej men jag blev så kär i skolan att det finns inte. Lovar att namnet på den egentligen är C.W Emilie.

Det jag gillar, förortsunge som jag är, är att det är nära till NYC men ändå har sin distans (detta har inget med skolan att göra utan kan nästan kallas nytt stycke ^^). Ungefär som mina hem (skilda föräldrar) och Stockholm. Slipper stressen men kan alltid åka dit hur lätt som helst :P Jag förväntar mig att hälsa på brevvisar och min vän som är au pair där nu och på så sätt samtidigt få in det riktiga USA. De bor ju i neutrala stater så som Kentucky. Har du vart i USA någon gång förresten?



Meen? North Carolina? Då har de ändrat i filmen för boken är South Carolina, jag vet det jag läste ut den förra veckan :P De kanske tyckte North var mer passande till filmen ^^ Men ta och se den, eller läs boken :) Tror jag ska se filmen så snart som möjligt. Är inte en sån som typ säger "neej nu kommer ju boken bli helt förstörd", kul att se tolkningar.



Ha det så bra :)

cassandra
http://cassandraagren.blogg.se/
2010-01-23 kl 17:59:29

Åh så roligt med en match! shit vad kul! tråkigt att de inte var det duletade efter men som du säger så är det på G nu och snart kommer det säkert dyka upp en jätte bra och trevlig familj för dig! :)


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: