Ordinary day

2010-06-10 kl 17:31:33
Nu såhär innan skolan slutar och mitt schema kommer vändas upp-och-ner totalt, så tänkte jag beskriva ungefär hur en vanlig dag ser ut för mig. Om ni nu kunde vara intresserade av det.

09:00
(cirka)
Vaknar. Ungarna är redan i skolan och jag har huset för mig själv, Drew tar hand om att få iväg ungarna på morgonen. Det är skönt! Ibland händer det att Drew och jag äter frukost ihop, om han är iväg och tränar på morgonen och drar till jobbet runt 09:45, men det händer inte så ofta.

När ungarna är borta gör jag vad jag själv vill alltså. Skypar med mina föräldrar i princip varenda dag. Är jag ambitiös och om det behövs så slänger jag in en maskin med ungarnas tvätt eller tvättar mina egna grejer. Det är oftast jag som handlar mat, och om det ska göras så gör jag det helst själv på förmiddagen. Finns inte tvätt eller grocery shopping på listan så åker jag kanske till Target och kikar lite.

14:30

Går och möter Tom och Britney vid skolbussen. Är de hungriga fixar jag något litet att äta till dem, någon macka eller mac&cheese eller liknande. Tom ringer 99% av alla gånger till någon kompis, så ibland måste jag skjutsa iväg honom någonstans, men de är ofta här hemma också. Har jag tur hämtar hans kompis föräldrar upp honom och han är borta resten av eftermiddagen.

15:30
Pete kommer hem från skolan.
Efter detta så gör jag inte så himla mycket måste jag nog säga. Har jag tvättat tidigare så viker jag tvätten. Ungarna är så stora och självständiga, och för Drew är det okej att jag sitter vid datorn, läser eller gör annat när jag jobbar. Det är inte så mycket att sysselsätta dem med, om jag föreslår något att göra så säger de oftast nej - de vill mest sitta bänkade framför tv:n. Inte speciellt vettigt men inte så mycket som jag själv kan ändra på känner jag.

Laga mat har aldrig varit min grej, men lite mat får jag ju laga här ändå. Ibland gör jag något litet till middagen (som t ex den förbannade kycklingen ni vet), ibland beställer Drew hem mat, eller så äter vi ute. Det är olika.

21:00
Britneys sovtid. Det är oftast jag som lägger henne, och läser ibland något kapitel ur en bok innan hon somnar. Men det är inte så att jag jobbar varje kväll till kl 21, nejdå, de kvällar jag vill gå ut och hitta på något så sticker jag iväg och gör det. Men just nu är jag mestadels hemma varje kväll, och då gör det inte mig något att få henne i säng på 15min.

Jag gillar att mitt jobb är så himla flexibelt! Jag kan bara sms'a Drew under dagen om jag bestämmer för att göra något på kvällen, så han vet vilken tid jag vill dra härifrån. Är det något speciellt jag vill göra, så som en konsert eller liknande, så att jag måste gå tidigare, så funkar det oftast. Bara jag säger till innan så han är medveten om det. Jag är verkligen nöjd med valet av familj, det känns så himla bra här!

malin
http://wakoo.blogg.se/
2010-06-10 kl 18:40:00

fy så bra :D

Maja
http://hypocrite.blogg.se/
2010-06-11 kl 10:59:50

den förbannade kycklingen?? har jag missat nåt? :P

Rebecca
http://popvetenskap.blogspot.com
2010-06-11 kl 22:35:05

Nu var det dags att titta förbi igen (och lämna lite svar)!



Det står i mitt slutbetyg att jag gick bygg, men sanningen är den att jag hoppade av min inriktning (plattsättning) efter två år, eftersom det dels inte fanns några jobb, utan jag fick lägga mattor på min praktik, och att det var så tungt för knän och rygg. Det sista året läste jag en del andra teoretiska ämnen istället, ihop med en hel drös olika klasser, så det var inge kul. :(



Och det är framför allt ordförrådet som jag har förlorat efter konstant bruk av engelska i sisådär ett års tid nu. Kommer inte på ens de enklaste och mest vardagliga ord i svenskan längre!



On topic (usch, datorspråk), så låter det typ som att du har sommarlov. :D En annan är ju van vid att det är fullt hus och att man får ta hand om varandra, men det är klart att lite jobb är det väl. :)



Sen ska jag bara fråga en sista sak: kände du Tobias Holmén? Jag tror att han gick IT på JB. Jag hörde att man stängde av hans respirator idag. :(

emelie
2010-06-12 kl 01:49:47

Hej Louise!

Jag blev tipsad att läsa din blogg av Adam Enzell som kände till dig, jag har funderat själv på att åka iväg till USA nästa höst för att bli au-pair och är på jakt efter massa information om vart man skall vända sig osv.

Även hur mycket det kostar en själv att göra en sån här typ av "förflyttning".

Har läst endel av din blogg och kanske hittar mer information om jag tittar närmre, men tänkte bara höra med dig om du kanske skulle vilja ge mig lite tips och råd vart jag skall vända mig och hur mycket jobb jag behöver lägga ned på att se till så att jag ev. kommer iväg nästa höst?



Mvh/ Emelie

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-06-12 kl 09:04:54

Låter som en bra blandning av jobb och att få uppleva landet :) Du matchade rätt låter det som!


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: