Intervjun

2009-10-20 kl 14:10:37
11:30 igår var det äntligen dags för intervjun. Vi träffades på Arbetsförmedlingen i Linköping, satt i ett litet konferensrum med ett stort bord. Eftersom vi fått mail med uppgifter om var vi skulle träffas och sådär, så visste vi redan att det skulle vara en gruppintervju. Vi var tre stycken tjejer och så intervjuaren, som tidigare åkt som au pair med Skandinaviska Institutet och nyligen kommit hem.

Först satt vi och värmde upp och pratade lite om vad som skulle hända. Sen blev vi intervjuade enskilt var och en, vid den andra änden av bordet. Under tiden satt de som inte blev intervjuade och fyllde i ett CPI-test. Ett test med 260 frågor som typ ska se till så att man blir matchad med en familj som passar en bäst, fast det känns mer som att det är för att de ska se så att man inte är störd i huvudet... 260 påståenden som man ska svara sant eller falskt på. Vissa av frågorna var lite lustiga, men testet var iallafall på svenska. Intervjuaren sa att det tidigare varit på engelska, men det hade varit så svårt att förstå frågorna då, och svårt att förklara dem på svenska också, så därför hade de ändrat nu. Men man märkte ändå av att det var ett amerikanskt test - en av frågorna var "Jag tycker det är okej att kringgå lagen, om man inte bryter mot den". Ganska klassiskt amerikanskt med kryphål...

Den enskilda intervjun sen var helt på engelska. En massa standardfrågor, som om man tar några mediciner, vad man förväntar sig av året. Ganska basic grejer bara. Sen hade intervjuaren det personliga brevet och childcare experience form utskrivet, så man gick igenom det och tittade på förbättringar och ändringar man kunde göra, bara för att få det så bra som möjligt.

Sedan satt vi och pratade och frågade grejer vi undrade över, hur allting var och så. Vi fick massor av svar på det vi undrat över! Det sista vi gjorde var att lämna över 172kr och fylla i blankett för att beställa polisregisterutdraget. Det kommer sen att skickas hem till oss, och det ska sedan skickas ner oöppnat till kontoret i Malmö.

Intervjun var inte alls något att vara nervös över, tycker jag. 2,5 timmar tog det, så det var ju ganska länge, men det gick väldigt lätt och det var två andra trevliga tjejer också. Med oss hem fick vi informationshäften med en hel del bra info i. Snart är det igång, snart kan jag få börja prata med potentiella värdfamiljer!

Sandra
http://sandraaandersson.blogg.se/
2009-10-20 kl 14:42:59

Oj, aldrig hört talas om en gruppintervju förr :P hhaa

Sara
http://trenollsju.blogg.se/
2009-10-20 kl 15:22:50

Vad konstigt med en gruppintervju :o

hoppas inte jag får det, haha

Sara
http://trenollsju.blogg.se/
2009-10-20 kl 16:33:50

sv: Det var faktiskt väldigt lätt den här gången :) Jag hade ju redan det mesta klart, var bara att skriva det på SI:s papper.

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-10-20 kl 16:50:19

Äntligen bra och intressant information om intejruven. :) Så man äntligen fattar vad som händer där.

Sara
http://trenollsju.blogg.se/
2009-10-20 kl 17:41:02

sv: ja det hoppas jag med! Vill åka nuu!

Jannike
http://holdmypocket.blogg.se/
2009-10-21 kl 00:44:29

Vad roligt att det gick bra! Ett steg narmare avfard. Oh vad kul sen att borja matchas med familjer, det var typ det mest spannande momentet i mitt liv! Haha.



Sen sa ville jag bara saga TACK for tipset om mjallschampo for att fa bukt med mitt har! Det ar som varsta mirakelkuren! Redan efter en dusch med 3 schamponeringar sa hade mitt har overgatt ifran svart till brunt! Det ar inte langre katastrofalt och det finns hopp. TACK!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2009-10-23 kl 09:44:05

Vad kul att läsa om intervjun :) Och oftast hittar man bloggarna EFTER att de vart på den. Det där frågeexemplet lät inte så mycket som ett personlighetstest, snarare kontrolltest :P Det var väl inga såna där frågor "jag kan tänka mig att bo hos en familj av annan etnisitet"?. Det var det i ett papper från CC bara det att det stod inte etnisitet, det stod RAS. Det var en riktigt what the fuck fråga! Tycker jag i alla fall! Om man ska föra kulturer samman och motverka fördomar så tycker inte jag såna frågor borde finnas alls. Men de har väl en anledning att ha med frågan, i guess... Fånga smygnazister kanske...



Var det någon fråga under personliga intervjuen som var riktigt svår? Alltså som man fick tänka till lite extra på?



Igår kollade jag upp en massa college på CIS hemsida. Några var sådär bah:iga och tog endast de över 21 eller de som studerat minst ett år på högskola eller universitet (hur kan jag det när jag vart så insöad på au pair! Sökte inte ens in! Även om jag vet vad jag vill studera sen). De tre första var så och jag fick PANIK. Tänkte helvete och nähä den planen går inte heller. Men sen var det typ BARA de tre första som var så, så tur att jag fortsatte titta :P Ska kolla fler organisatíoner också. Förbereder mig basic inför universitetsmässan i november. Jag vill komma fram till montrarna med lite koll - speciellt alternativa college, så jag kan fråga specifikt om dem.



Jag tror det kommer lösa sig allt. Både college och au pair. Känns inte som om jag ersätter, känns som att jag justerar lite bara. Och tänk att ha på sitt CV sen, mallgroda typ "aaah och så får man ju inte glömma college och au pair i usaaaaa", inte för att jag är så men ändå, kan vara bra att ha något i livet att skryta med xD Eller i alla fall känna att man inte ångrat.



Din video låter ju bra :) Kul att få se något som du gjort! Tror det är viktigt att vara personlig, och inte visa sånt man tror alla familjer vill se (då får man nog sitta uppe varje natt i tre månader och fundera) utan visa VEM man är. För det är ju den personen som kommer hänga med i USA :) Kankse tittar det en familj på din video med precis samma intresse - eller någon som absolut inte vet ett skit om det men skulle tycker det var super att ha en sån som dig i familjen :)



Jo college kostar :/ Blir "bara" en termin eftersom annars skulle jag börjat spara när jag var 10. Men jag jobbar så gott som heltid på good ol' McDonalds, babysitter min lillasyster, jul kommer, och massa annat. I värsta fall får jag låna det sista. Pappa har också berättat mer om McPassport (haha ja jag vet xD), som jag läste ett reportage om i McDmedarbetarnas tidning Catch Up (ketchup). Man kan som medarbetare få visum att jobba på mcdonaldsrestauranger runt om i världen. Som ett utbytesstudent år fast man jobbar. KANSKE kan jag få jobb på helgerna på en McDonalds i närheten av min skola? Vore väldigt coolt att få jobba på riktigt också. Om man orkar. Men jag måste ju kunna överleva där också :P



Säg till när du blir godkänd för matchning :)



Kram!!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2009-10-23 kl 19:35:03

Hej igen :)

Jo, jag kom väl på att jag ville bli au pair i januari (2009) så sådär megalänge har jag inte väntat. Grejen är att jag har velat göra något, men var för rädd för det samtidigt. Min vän började säga att vi kunde åka som au pairer redan i december men jag var då i ett "håll tyst jag ska bli socionom på stockholms universitet på hösten" stadie, vågade inte ens TÄNKA på att åka iväg så länge. Nu är det ju annorlunda :P Men dessa månader har kännts som en evighetstid! Och så hade jag inte ens körkortstillstånd där i januari... Inte konstigt att man fått gråa hår av det här... Håller med, väntan är en del av grejen :P Det jobbiga är bara att väntan kan bli mega lång eller mega kort, den kan vara kort och inte veta något (typ jag fick en familj och ska åka om två veckor, så var den väntan slut) eller mega lång och veta allt, att du åker om sex månader. Genom att åka på college får jag en sån väntan just nu "åker om typ nio/10 månader men vet i alla fall att jag åker!". Jag tror det är det jag behöver. Att få veta.



Kanske har frågat dig förut vart du helst vill hamna? I början var jag typ "whatever så länge familjen är schysst". Nu är det typ "ÖSTKUTEN!!!". Kanske för att jag har fem brevvänner där som vill att jag ska hälsa på och för att min vän ska dit om två veckor som au pair. Kollar på college där. Har en så länge ETT college som ligger i västkusten. Då snackar vi NORR och inte LA. Men det är nödlösning :P Har du någon stat du inte vill hamna i? Någon anledning? Jag har svårt för ökenstatena (bokstavligt ÖKEN och inte som i skällsord xD) eftersom jag har svårt med för varma temperaturer. Men skulle kunna tänka mig att kolla läget över nån helg eller vecka :) Finns det något ställe du jättegärna skulle vilja besöka?



Kram!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2009-10-26 kl 21:48:14

Hej :) Kom precis hem från jobbet och såg din kommentar.



Känner att jag är rätt uppe i "för många valmöjligheter" stadiet, både när det gäller college, organisation och ämne (I'm pretty sure att jag tar sociologi dock) så jag kanske sorterar bort universitet lite hipp som happ just nu :P Komma tillbaka kan de alltid ^^



Jag beställde faktiskt en broshyr om Johnson och Wales så jag ska sätta mig ner och läsa den i lugn och ro när jag får den :) Så helt borta är den inte, även om den är borta i min lista (vet inte hur jag tänkt riktigt med den ^^). Bra att den finns på så många ställen :)



Jo jag misstänkte att Skagit var Washington state men någonstanns (på ett rätt tydligt ställe på CIS hemsida) var det Washington DC och ett Mount Vernon som fanns där. Så jag var förvirrad. Men let's face it, antar jag - det är på fel sida -.- Men kursutbudet var grymt så kanske för tidigt att stryka den? :)



Tack så mycket för hjälpen med de svåra hemsidorna ^^ Kan lätt bli internet blind när det finns för mycket :P Ska bli så kul att kolla in ordentligt. Tittar även på andra organisationer och de har typ samma erbjudande av college så då kanske de kompletterar varandra i information :)



Hur går det för dig i au pair planerna? Hört något från SI? :)



Ha det bäst!

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-10-28 kl 22:58:51

Du ska inte tro att jag är otrevlig och inte svarar på ditt mail. Men det är något fel på min hotmail. jag kan logga in och se mina mail. men så fort jag ska trycka upp ett mail så kommer "sidan kan inte visas". Det har varit så i flera dagar nu. Jag tänkte bara berätta det så du inte tror jag skiter i att svara på ditt mail.

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-10-29 kl 14:13:45

Svar: Haha, jag vet inte ens om True Blood är så bra. Men nu är jag fast i det. ;)



Jag vet, det är jätte konstig. Det konstiga är att jag kan skicka mail och ta bort mail allt såntdär. Men jag kan inte öppna mail som är skickade till mig. Nej det är så med alla mail. Det är inte bara ditt mail. Det är jätte konstigt. :/ Jag ska testa idag igen och se om det fungerar kanske. För det börjar bli väldigt irriterande nu.

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2009-10-30 kl 09:55:04

Hej :)

Vet du jag fick faktiskt hem mina kataloger igår. Så jag har bläddrat som en galning. Fick Delaware county community college, C.W Post -Long Island uni, Johnson and Wales och ett papper där det stod att berkeley var slut för tillfället och att jag var välkommen att boka gratis rådgivning (will do!)



Jo det är ju dumt att det stod Washington DC. Kollade även på google earth och tydligen fanns det ett Mount Vernon där med ! Kanske mycket mindre men ändå, inte konstigt att man blir förrvirrad. Men det är lugnt för jag har hittat ett annat (som för tillfället) ligger etta på min lista: C.W Post!



Läste även Johnson and wales, och håller med, det verkar bra, men de har inga ämnen jag skulle kunna tänka mig att studera -.- Mest sånt jag inte förstår så mycket av. Jag är väldigt inne på sociologi för tillfället och andra humanistiska samhällsämnen och språk. Men jag kanske har missat det, får fråga under rådgivningen. vill så gärna ha det här steget klart, men samtidigt så är det nog det som ska göras allra mest ordentligt. Long Island är det ju inge fel på heller, och universitetet låg 50 min från NY city! och 30 min från JFK international airport, ifall jag skulle få för mig att rymma hem ;) Det är lite som hemma, har väl ungefär 40 min till Stockholm med buss och tunnelbana från Ekerö och 25 min med pendeltåg från Tumba. Perfect läge, inte I storstan men heller inte långt ifrån.



Jo som sagt, jag vill vara öppen för hela USA som au pair. Men vill såååå gärna leva lite östkustliv. Så varför inte göra det som student? :) btw på tal om ingenting, upptäckte nyss att den färgglada fjädern under LIUs logga inte alls är en fjäder utan en avbild av Long Island xD Grejjen är att de också värderar skrivande väldigt mycket - och det är skrivandet som gett mig de betyg jag har! Älskar att skriva och får ofta höra av lärarna att jag måste fortsätta med det. Att få skriva mycket skulle vara helt perfekt! De har även extra tid för de som har svårt för skrivning. Verkar som om de tänker på allt!



Vad sjukt! Nästan så du bör ringa och höra så de inte har glömt bort dig! Om det är många som ansökt just nu så kan de väl ändå berätta att det kommer ta lite extra tid på grund av lite personal på många ansökare eller nått. Hoppas du hört något nu!



Kram!


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: