Att välja organisation

2009-09-30 kl 21:02:55
Tänkte berätta lite om mitt val av organisation och varför jag valde att åka med Skandinaviska Institutet.

De stora organisationerna i Sverige är ju Cultural Care (EF), STS och Skandinaviska Institutet (Au Pair in America).

Cultural Care fanns aldrig ens på min karta. Jag hade direkt fått ett dåligt intryck av dem, jag hade läst dåliga saker på bloggar, och även hört att de inte hade stenkoll på språkresor och allt. Så ärligt talat, jag var rädd för att åka med dem. Hörde även att au pair-skolan var skitig, och att undervisningen där var lite som att gå på dagis, klippa-och-klistra-grejer. Jag kände att det inte passade mig alls.

Sen finns det ju såklart jättemånga som åkt med Cultural Care och fått ett jättebra år i en jättebra familj! Så att säga att man absolut inte kan åka med dem är ju inte heller rätt. De är ju en stor organisation, som många åker med - och därför är det väl kanske också fler klagomål som kommer fram.

Mitt val stod alltså mellan STS och Skandinaviska Institutet. Jag gillade STS, speciellt eftersom jag först gärna ville komma till västkusten. STS har sitt kontor på västkusten, och därmed lite fler familjer på västsida än östsidan.

Till slut föll även STS bort för mig. Jag tror det var pga att de hade ett pre-departure-projekt som man skulle sitta och skriva (lite om sitt hemland och sin hemstad och andra grejer, tror jag), och även att man skulle göra ett kollage med bilder och så. Jag tyckte det kändes lite onödigt att behöva göra det för att komma iväg.

Så det blev till slut Skandinaviska Institutet som jag valde. De är inte lika kända som de två andra organisationerna, och dessutom är det en idéell förening. De lägger inte ner så mycket pengar på reklam, och håller nere kostnaderna, så att åka med SI blir också billigare. En stooor fördel är också att de har sin ansökan online, något som passar mig perfekt. Man behöver inte krångla och fylla i en massa papper, och hålla på med nya om något blir fel. Allting sköts online, bilder och referenser laddar man bara upp till sin ansökan. Det kan inte bli smidigare!

Kostnaderna är kanske också något man kan tänka på. Priset för att komma iväg som au pair skiljer rätt bra mellan organisationerna.

Men jag tror nog ändå att magkänslan är det viktigaste. Om det känns helt rätt, då får man nog ett riktigt bra år.

Emma
http://lifeofemma.webblogg.se/
2009-10-01 kl 17:53:01

åh jag är verkligen så himla velig, kan inte bestämma mig.. men cc är i alla fall helt ute ur bilden för mig också

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-10-01 kl 21:24:44

Jag är jätte nöjd med SI, än så länge i alla fall. och när man ser priset där i din bra "tabell" så ser det ju ännu bättre ut. ;)

Sofia
http://sofiablohm.blogg.se/
2009-10-01 kl 23:38:32

Svar: Precis det känns rätt onödigt, såfall kanske något lite extra jobb eller så, skulle jag kunna tänka mig.



Jag tror också vi har kommit ungefär lika långt. Du är kanske snäppet längre nu till och med. För jag har inget körkort än och jag måste fixa om mitt personliga brev lite. Eftersom jag har flyttat och massa sånt. :P

Lylv
http://lylv.blogg.se/
2009-10-04 kl 11:15:12

Det har du ju faktiskt rätt i! Fast det blir säkert söndagsfilm idag också, om jag känner oss rätt.. :P



Snygg bild du fått upp på bloggen nu också! :)

Emmie
http://madebyemmie.blogg.se/
2009-10-05 kl 09:34:32

Jag ska också åka med Skandinaviska institutet, har bara hört bra saker om dom :))

Emmie
http://madebyemmie.blogg.se/
2009-10-05 kl 17:07:34

Ja det har jag, vi har varit tillsammans i 2,5 år. Så vi vet vart vi har varandra :) Han ska komma och hälsa på, visst kommer det bli jobbigt. Men i längden kommer nog båda tjäna på att få lite egentid och göra det vi båda vill. När vill du åka iväg? :)

emmie
http://madebyemmie.blogg.se/
2009-10-05 kl 20:21:49

Jaha okej :) Jag vill komma iväg så fort som, väntar just nu på att min ansökan ska bli godkänd!

Josefine
http://jowssan.blogg.se/
2009-10-06 kl 03:40:22

Hej! Jag har åkte med SI och är hur nöjd som helst! Befinner mig just nu i New York hos min värdfamilj på Manhattan. Orientationen var super och de har verkligen varit ett bra stöd, så jag tror absolut du har gjort rätt val! :)

Emmie
http://madebyemmie.blogg.se/
2009-10-06 kl 09:50:00

Ja det var jag :) trodde det skulle vara svårt och att man skulle behöva sitta där och prata jättemycket engelska. Men det var väldigt lätt och man fick mycket information. Det var i princip intervjun som gjorde att jag kunde bestämma mig!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2009-10-06 kl 17:16:55

Hej :) Vad kul att du hörde av dig, har följt dig på bloglovin ett tag, kanske en månad :)



Tack så mycket, det var en bra födelsedag fick en biljett till Hairspray musikalen. Haha säger det till alla, är så tokig i dans, sång och musikaler att jag är överlycklig :P



Visst kan vi bolla ideér om au pair videon, det är bara kul. Vet inte hur det ska gå att filma men att skriva manuset är i alla fall kul ;)



Vad har du för ideér än så länge? Jag tänkte att det centrala i min video får bli det jag inte kan visa på papper (dvs mitt brev) t.ex. min dans, när jag leker med lillasyrran (13 månader) och hur det låter när jag pratar. Så typ öppnar med en disneylåt (ofcourse ^^) med mig och lillasyster i lekparken, sen en liten presentation om mig. Sen dansen är lite svår. Min favorit är lixom salsa men är det passande för en video om barnpassning? :P Men håller på med en liten korreografi till lejonkungen. Typ introt. Sen visa lite av musikvideon jag o mina vänner gjorde förra året i skolan. Men det här är bara extremt basic. Ord, steg och sånt är inte bestämt. Borde kanske visa mitt rum och säga varför jag vill åka som au pair. Vad tycker du man borde ha med?



Har du haft intervju med SI än?

Ha det så bra

/Emilie



Isabella
http://iisabella.blogg.se/
2009-10-06 kl 19:50:23

Jag ska också åka med Skandinaviska Institutet, och vi verkar ha kommit ungefär lika långt i planeringsprocessen. När planerar du att åka? :)

Isabella
http://iisabella.blogg.se/
2009-10-06 kl 21:38:41

Njae, jag har än så länge bara väldigt vaga idéer. Det jag har tänkt är att jag ska filma lite när jag sitter och pratar om varför jag vill åka som au pair och sen blanda lite med bilder, musik och text...antar att inte nåt av det där var nån direkt big news. :p Men jag ska sitta imorgon och fippla lite tänkte jag så jag kanske återkommer efter det ;)



Aah, så inte än på ett tag då. Själv vill jag åka så fort som möjligt så så fort jag matchar med en familj egentligen. :)



Oj! Jaha...nej. Eller så kanske det är, men ja jag har varit på intervjun och då sa min intervjuare att jag borde boka hälsokontrollen så fort som möjligt för att det brukade vara lång väntetid så jag ska dit imorgon. Det borde inte skada att ha den gjord i förväg i alla fall. Hoppas jag...:p

Emmie
http://madebyemmie.blogg.se/
2009-10-07 kl 09:35:21

Det tycker jag att du ska göra, jätteskönt att få det gjort :) Yes, jag bor i Jönköping. . . Bor du i närheten här också, eller vet du bara vad a6 är?

Nina
http://baresmil.com
2009-11-15 kl 19:01:41

Wow, helseundersøkelse i Sverige var jo kjempedyrt. Jeg har valgt STS i Norge, og jeg betalte bare 130 kroner for helseundersøkelse hos legen min!:) Dessuten trenger jeg ikke lage collage, så det er vel bare STS i Sverige som har det:)

Ida
2009-12-14 kl 09:53:03

Jag åkte med CC och var jätte nöjd. Var dessutom skönt att få tillbaka depositionen då man kom hem igen så att man inte stod på noll cash då man var hemma igen! :)Skolan var, som ett amerikanskt college, inte super fräsht som en svensk skola men låg super fint vid en sjö. Vi hade BBQ och massa aktiviteter på kvällarna, super mysigt. Blev lite som en läger kännsla. Hade kompisar som åkte med andra org som bodde på hotell på manhattan, nice men fick noll gemenskap. Jag har ff kontakt med massa kompisar från NY. Nu ska jag fortsätta FB'a med mitt värdbarn! :) Massa lycka till med au pair planerna!

cassandra
http://cassandraagren.blogg.se/
2010-01-12 kl 11:46:21

hej! hoppas allt är bra med dig!

tänkte fråga en sak om SI och du var den första jag tänkte på att fråga, du verkar vara lite av en expert ;) alltså, den här jämförelsen du gjort mellan de olika organisationerna, jag har ju valt att åka med SI så tänkte bara fråga om avgifterna som står under dom är de alla kostnader förutom typ det man själv lägger till? du kanske inte fattar vad jag menar haha ja är kasst på att förklara..men om du förstod så vore jag tacksam för lite hjälp ;)

ha det så bra! hur går det med matchningarna förresten? :D


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: