4 dagar kvar och flygstopp

2010-04-15 kl 13:58:38
- VA.se - Vulkanutbrott skapar kaos för flyget
- DN - Sveriges luftrum stängs helt
- Landvetter - Ingen avgående och ankommande flygtrafik

Okej, känner att det här låter mindre bra. Eller verkligen sämst. På grund av vulkanutbrottet på Island, så blir massor av flyg inställda. Tydligen så kan vulkanaska orsaka stora problem för flygplan, om det sugs in i flygplansmotorerna kan det leda till motorstopp. Nej det vore ju verkligen inte kul att råka ut för motorstopp, så man kan ju fatta om de ställer in på grund av det. Men hallå, det måste ju gå över snart? Right? Jag hoppas att jag bara oroar mig i onödan och att faran är över snart... Men lite orolig blir man - tänk om mitt flyg är inställt på måndag!?

Däremot verkar det som att flyg till USA fortfarande går. Det kanske bara är positivt att jag ska flyga österut till Finland först? Jag hoppas att det löser sig. Nu ska jag packa och hålla mig uppdaterad om det här läget hela dagen.

Cornelia
2010-04-15 kl 15:45:36

Det löser sig, har svårt att tro att det skulle ligga kvar i så många dagar, och det kan nog hända att Finland inte ens är drabbat, när planen kommer upp på marshöjd trr jag inte det 'r någon fara. tror du oroar dig i onödan, och om inte så får dom väl boka om flygen, fast jag förstår ändå din oro =)

Sofia
http://sofiaaupair.blogg.se/
2010-04-15 kl 17:03:08

Det borde ju lösa sig. :) Jag håller tummarna att det går att flyga. Och hur länge kommer vulkan askan cirkulera runt i luften egentligen? På 4 dagar borde den ju vara borta tycker jag. ^^

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-04-15 kl 17:36:04

Förstår din oro. Kan säga med största sannolikhet att jag INTE åker imorgon.



Det suger just nu alltså. Grymt besviken. Kommer sitta och inte veta vad vi ska göra nu i flera dagar.



Hoppas det löst sig tills du ska åka

Lina
2010-04-15 kl 18:00:16

Jag och göteborg håller TUMMARNA för dig louise!!!!!!!!!!!!!!

jag tänkte om vi alla blåser samtidigt mot island till, så kanske det blåser bortåt så du kan åka ;)

ha de göööött

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-04-15 kl 19:19:11

Hej!

Nej du det ser inte ljust ut. Allt prat om att det kan ta flera månader och år. Vi lär inte åka. Let's face it. Får sitta med en mask för ansiktet och låtsas att jag inte bryr mig. För om man tydligen visar minsta känsla då ska alla rabbla ut femtioelva saker som är värre.



Grejen är att jag är rädd också. Tänk om flygen sätter igång för tidigt, när himlen inte är klart och alla råstörtar? Har du frågat SI vad som kan hända för dig om du inte kommer iväg?



Vi får vänta och se. Jag mind:ar inte att vara där några dagar mindre, det är att inte veta som gör mig tokig.



Kul att det gick så bra på ambassaden :) Nä det blev lite tight där med allt och så. Men det finns ju fortfarande USA, det är ju inte megalångt ifrån ändå :)



Jag är lite smått dum i huvudet just nu. Hela mitt humör försvann (obviously) men jag har alltid haft lätt att bli glad SÅ LÄNGE JAG INTE ÄR ENSAM. Mamma och Filippa kommer över en snabbis och jag skrattar och mår bra. Sen åker dem. Så ska pappa och syskonen iväg och äta (jag skulle det med) och bestämmer mig för att inte följa med. Hur clever är det på en skala? Nu sitter jag ju här ensam och vart deppig de närmaste timmarna. Tänk om allt håller i sig till Augusti? Bara goodbye new york. Och ännu mer frustrerande: sista utbrottet var typ 1821 - 1823. Varför NU????? Kan man verkligen undra då. Kan det inte åtminstone vänta 200 år? typ 2021? och ÄNNU mer frustrerande; mitt smartarsle till pappa började prata om att det hade ett samband med filmen 2012 så nu kan inte jag sova längre.



aja, nu ska jag sörja lite till tills de kommer hem om förhoppningsvis 10 minuter



Kram



Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-04-15 kl 20:47:56

Åh otur!

Hoppas du kan resa på måndag, håller tummarna för dig! :)

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-04-15 kl 21:57:45

Hej igen.

Tänkte att jag skriver en sista gång innan jag går och lägger mig av utmattning. Egentligen vet jag inte vad jag är utmattad av men något är det. I och för sig, blir man inte utmattad av att inte veta? Typ ovisshet. Ja, trött som sagt.



Grejen är att man kan ha lite gott åt att man spar in jävligt mycket miljöutsläpp på detta men shi fick vi för den där vulkanen är inte precis ett spa för miljön om man säger så. Så vad föredrar vi, plan i luften eller en naturkatastrof? I och för sig kan planen i luften ORSAKA en naturkatastrof.



Om planen i Europa blir stängda resten av 2010 hittar folk andra färdmedel och då är flygbranchen gaaanska så mycket i konkurs. Tror inte heller det blir så :P Tyvärr så kommer tydlingen inte folk få ut försäkringar. Jag har fått ut en positiv sak: är klar med mina papper som ska skickas till skolan och fixade ett VISA kort idag (hade lilla barnsliga maestro). Okej det sista skulle jag gjort varesig jag åker imorgon eller inte. Men det första tog jag tag i i all förtvivlan



Nej usch, undra hur de kommer bedömma att himlen är flygklar... Känns inte helt säkert det där.



Jo, de måste ju tänka till där. Det måste nog alla organisationer. De kanske inte har någon lösning men det betyder inte att de inte kommer skaffa någon. och KANSKE KAAAANSKE bestämmer de sig för att ha något litet möte (eller i alla fall vara kontakbara) i helgen. Familjerna vill nog veta lika mycket som ni vad som kommer hända, tror du inte? Nää inte ska du behöva åka om tre veckor när du vart så effektiv och gjort ett så bra förberedande jobb och längtat så. Känns ganska grymt. Vi får se vad som händer, huvudsaken kan vi kanske säga nu är att ingen på Island blir skadad och att det inte skett en olycka än.



Haha, ja jag kanske blir bra på NYC, i alla fall runt Broadway och alla musikalområden ;) jag guidar gärna så gärna. Hur långt från DC skulle du bo, btw? Det var inte så långt va?



Jag tycker hela 2012 konceptet är rent av löjligt. Var i stor protest mot allt. Speciellt reklamen. folk säger till mig att "gå inte och se den då om du mår dåligt av sånt", nähä, svårt att undvika när det är reklam ÖVERALLT. Varför är folk så obsessed i en sån där domdedags film? Spännande? Dont think so. Nej men jag är katastroftänkare. Det är nästan så att jag ser det mer som en mardröm än en dröm att besöka både Island och Hawaii p g a vulkaner (och det kom inte nu btw, så har jag känt länge)



Vad jag blev glad när du jämförde med svininfluensan, jag var sååååå irriterad över den enorma skräck. Sa till alla "aha okej I see... minns du fågelinfluensan? Den som alla skulle dö av? Vart tog den vägen?" jag har inte heller vaccinerat mig. INTE av protest eller så, det var bara aldrig prio ett och sen slutade media skriva om det och jag glömde bort. Förhoppningsvis är det som pappa sa (mycket quotes från honom idag): de de får oss att vara berädda på det värsta men förmodligen är det inte så farligt.



Vi får se. Vi kan inte göra något mer. Nu tänker jag sova och får försöka vänja mig vid att det inte blir till att gå upp svintidigt. Suck. Men ja.

ha det så bra

kram

marie
http://lifeintheusa.blogg.se/
2010-04-15 kl 22:36:19

Åh hoppas verkligen att askan har lagt sig ja... det tror jag, det hoppas jag! Håller tummarna för dig :)

malin - blivande au pair
http://wakoo.blogg.se/
2010-04-16 kl 23:20:14

JA men eller hur, två toppen familjer är inte lätt alls :S men hellre de än ingenting! jag ska föra nack/fördela heeeela natten, hahah!



har du hört nåt mer med flygen?

malin - blivande au pair
http://wakoo.blogg.se/
2010-04-17 kl 00:16:53

ja jag få jämföra med mitt liv .. det är så svårt, men det ska gå, ska prata med Chicago imorgon kl 6 också, får se hur de gå :D



jaharu? trodde dom skulle vara super hjälpsamma :S min pappa har däremot fortf fått höra att söndag ska det gå, så vi får väl se! HOPPPAS

malin - blivande au pair
http://wakoo.blogg.se/
2010-04-17 kl 00:41:32

jag tror min magkänsla lutar mer åt Chicago, men sen direkt jag tänker på NY, så får jag upp mammans "åh vi vill att alla dina vänner ska hälsa på, och att din pojkvän får komma och din familj osv" .. dom ska åka till sin au pair i sommar dom hade för två årsedan i Österrike, - dom är väääääädligt öppna!



Ja, men jag håller alla mina huvud, tummar och tår ;D

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-04-17 kl 09:06:50

Hejsan!

Vet du om du kommer iväg på måndag (såklart man inte kan veta veta men tänkte att SI kanske sagt om allt fortfarande är enligt planerna)?



Just nu blir jag bara överlycklig om vi kommer iväg. So what om det bara blir i fem dagar. Det är FEM dagar. Pappa och min gudfar jobbar på att kanske få förlänga två tre dagar. Kan blir svårt men de jobbar som sagt på det. Hela gårdagen gick ut på att trösta min syster för hon tycker just nu livet är orättvist och har nått gränsen till vad som är okej för en människa att uppleva (personligen tycker jag gränsen går vid svält, farliga naturkatastrofer, inga vänner, familj som dör och massa annat men whatever...). Men ja, det hon måste fatta nu är att 5 dagar är ändå fem dagar. Just nu tycker hon att det är lika med inga dagar. (hon läser min blogg så kanske inte behöver kommentera på det hehe ;))



Måste säga att jag har fått otroligt mycket gjort. Och ikväll ska vi på något Cafe med mamma och lillepluttan och sedan grilla hos min gudfar. Länge sen. Imorgon blir det bio. Också länge sedan. Nästan klar med mina viktigaste USA förberedelser. Kanske ska träffa en vän jag inte sett på år och dar. Jag vill iväg, visst, men det känns som man får ett annat perspektiv på livet när man måste arrangera om ens planer. Saker man pratat om länge, det gör man bara.



Oh my, en underjordisk tunnel hela vägen till USA. Får klaustrofobi bara jag tänker på det :P Vad sägs som en gammal hederlig liten motorbåt? Eller nej förresten, finns hajjar och valar och sånt. USA får helt enkelt flytta sig lite närmare tycker jag. Där har vi lösningen. Och de får rätta sig efter oss för vi sitter ihop med gigantiska Asien och vi sitter nästan ihop med Afrika.



Nej och tänk, största delarna va Europa är ju avstängt. Hur ska det gå för alla tyskar som ska bli au pairer? De MÅSTE ju göra något åt era New York dagar om det bara dyker upp något mexikan och någon brasilianare. De måste lösa det. Visst

nu händer ju inte det här så ofta att Europa drabbas av någon naturkatastrof som orsakar kaos men de måste ju vara vana vid att något kan ställa till det för nån. Eller? Om inte det så en megaförsening. Har du pratat något med värdfamiljen om detta? Vad säger han om det?



Ja såklart vi kan se massa musikaler! Har en hel önskemålslista haha :)



Om man tänker sig heeeela USA skulle jag nog säga att Richmond då ligger ganska nära DC :) Man lär ju resa mycket längre till andra platser där :P



Har inte med detta att göra men vilken sida/ställe använde du dig av till fotoboken?



Ska äta frukost nu,

ha det bäst

kram


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: