Frågor

2010-07-17 kl 22:43:35
Fick lite frågor från Nicole, och eftersom hon inte lämnade någon mailadress eller nåt så får jag svara på frågorna här.

När är man ledig? På kvällen, helgerna?
Ja, generellt som au pair så är man ju ledig på kvällarna och helgerna. Men det man ska tänka lite på är att när man har barn i skolåldern, som jag har, så får man oftast jobba mer på kvällar och helger än annars. Har man barn som man måste ta hand om hela dagen varje vardag, så jobbar man ju oftast sina 45 timmar då. Men när mina barn går i skolan fram till 14:30 under skolåret, då blir det ju inte speciellt många timmar för mig varje dag, vilket gör att familjen kan vilja att man jobbar lite under helgen eller mera kvällar för att få ut så mycket av au pairen som möjligt. Så det får man ju tänka lite på innan man ska välja familj. Jobbar man hellre hela dagen och är ledig hela helgen, eller har slappare vardag och kanske kan ställa upp på att jobba helg ibland?

Hur mycket kostar det att ta körkort i Sverige?
Mitt svenska körkort kostade typ 17.000kr. Inte billigt där inte. Här i Virginia kostar körkortet runt $5 tror jag, alltså knappt 40kr. Lite billigare här! Sen är väl skillnaden också att när man kommer med ett svenskt körkort behöver man inga körlektioner här, det är väl en av anledningarna till att det blir så billigt också.

Ångrar du nån gång att du åkte som au pair?
Jag har ju inte ens varit här i 3 månader än, så jag vet inte riktigt. När jag får upp den där tanken i huvudet att "vad gör jag här?", så kommer jag fram till att jag inte gjorde så mycket vettigare grejer hemma ändå, och då känner jag att det inte spelar någon roll. Så nej, ångrat att jag åkt har jag väl inte gjort direkt. Det är en upplevelse!

Sofia
http://sofiaaupair.blogg.se/
2010-07-17 kl 23:06:46

Jag har inte fått upp den där tanken "vad gör jag här?" än. jag hoppas att jag aldrig får den. Men ibland funderar jag på om jag kanske fortfarande inte har landat riktigt. För det känns fortfarande inte riktigt som om jag ska stanna 1 år, och att jag nu mera bor i Virginia, har amerikanska vänner, shoppar i gigantiska shoppingmalls. :P Ibland kan jag börjar tänka framför allt när jag kör bil "wow, jag kör bil i USA". Men jag älskar mitt liv i USA, än så länge. ;)

Nicole
2010-07-20 kl 11:24:02

Tack så mycket för svaren! :D


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: