Jäkla bank

2010-06-16 kl 04:37:20
Igår (måndag) var typ varmaste dagen ever, och det var inte bara jag som tyckte det utan det tyckte hemmafruarna här på gatan också. Var ju en väldigt bra dag för bussen att bli jättesen på, så att vi fick stå ute i en halvtimme och bara vänta. Dessutom så var det sämsta dagen för mig att det skulle bli så sent, eftersom att Tom skulle iväg på en kompis födelsedagskalas i bowlinghallen. Så när bussen kom kl 15:00 skulle vi egentligen ha varit på bowlinghallen vid den tiden, så det var bara gå hem och åka iväg direkt.

När jag och Britney hade lämnat av Tom på kalaset så åkte vi och köpte glass på Cold Stone Creamery. Det är gott det! Jag tog inte glass dock, det blev iced vanilla latte, och så gott det var alltså! Yum yum. Vi drog även till Barnes & Noble och kollade på böcker, och till Ben Franklin's för att köpa ett stort papper som Britney behövde ha till pyssel i skolan. Vi fördrev tiden där ett tag innan vi hämtade upp en inte så glad Tom på bowlinghallen.

Sen har jag också övertrasserat mitt konto och handlat alldeles för mycket grejer vilket suger. Det är inte så att det är jag som är pank, utan att jag får lägga ut pengar när jag handlar maten och får tillbaka sen. Plus att jag inte satt in min sista lön på kontot än heller. Så nu har jag förlorat typ 60 dollar på det tror jag, känns ju underbart - inte. 500kr jag kunde använt till andra grejer. Jag gick till banken direkt imorse, men det verkar ju som att de drar den där avgiften varje dag man inte har pengar på kontot så nu drog de för både måndag + tisdag. Åh, så jobbigt att vara van vid mitt svenska bankkort och att det inte går att handla på det om det inte finns pengar. Det borde ju finnas sån spärr att aktivera. Det jag är glad över är iaf att Drews nya kreditkort, som jag ska få använda, har kommit idag! Nu kommer inte det här att hända mer. Det lovar jag!

Petra
http://peekstyle.com
2010-06-16 kl 08:10:36

Det är nog klokt att aldrig lägga ut pengar för familjen, frågar han så dra till med en nödlögn att dina pengar är slut! :)

Jag har själv varit au-pair i Paris och har erfarenheten att familjer som har råd med en au-pair inte alltid förstår hur lite pengar en au-pair-flicka lever med - dom blir lätt nonchalanta då det kommer till att betala löner och skulder eftersom pengarna är småslantar i deras ögon..."det kan väl inte vara så noga om flickan får pengarna idag eller imorgon"...

Jag tycker du ska begära kostnaden för övertrasseringen av din värdpappa och förklara varför!

Petra
http://peekstyle.com
2010-06-16 kl 08:15:06

aahh, nu såg jag att du inte lagt in lönen, läste först att HAN inte lagt in din lön på kontot och att det därför uppstod kostnader...ja ja, du ska ha det bra ivarjefall :) det är roligt att läsa om din "resa"!

Mikaela
http://theworldsgreatest.blogg.se/
2010-06-16 kl 10:37:19

Det där hände mig allt för många gånger. Hatar deras jävla banker!! Men två gången fick jag tillbaks pengarna. Gick och skyllde på att jag var au pair och inte fattade haha. Stämde ju lite iaf XD

Emelie Bengtsson
2010-06-17 kl 22:50:08

Hej Hej! Frågvisa Emelie här igen!

Undrar lite över shopping av kläder osv, är det billigt att handla i USA? Eller är det som hemma i sverige eller dyrare? Undrar också om det går att hitta någorlunda motsvarande matvaror till vårt svenska utbud, typ då som ketchup, chilisås, tacokrydda? Är lite smått besatt av dessa ting så undrar om man kanske ska ta med sig lite när man åker?



Har skickat prel. ansökan till Skandinaviska institutet nu, de har skickat massa med posten som jag inte hunnit titta på än, samt att de har mailat mig och ringt mig men missade samtalet. Var de lika på när du sökte? De har typ redan bokat in en intervju för mig på ambassaden i februari.



Mvh/ Emelie :)


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: