Angående visumet

2010-03-06 kl 14:31:55
Jag måste säga att jag är förvånad angående allting med visumet. Jag har fått intrycket av att det är typ en hög med 30 papper eller nåt sånt där, när alla har klagat på hur otroligt jobbigt och mycket det är. Det är 5 papper typ?
  • DS-156, 2 sidor, fylls i på nätet, vilket jag redan har gjort
  • DS-157, 1 sida
  • DS-158, 2 sidor
  • DS-2019, 2 sidor som bara är att skriva under för APIA har redan fyllt i det
Okej, vissa frågor är lite konstiga och kluriga och jag kommer absolut behöva fråga SI om en hel del. Men jag hade varit förberedd på ett hav av papper så jag tycker det känns ganska lindrigt ändå? Jag har inte fått panik över det än iallafall. Sen är det ju en checklista med andra grejer man ska ha med sig också, men det känns inte så extremt det heller. Passet, ett foto till visumet, personbevis från Skatteverket som jag redan har beställt... Jag måste säga att det är mycket lättare än jag någonsin hade förväntat mig! Det kan kanske bero på att jag förväntade mig det allra värsta, men det är väl bra ändå för det känns inte så hemskt svårt nu.

Jag återkommer när jag har ändrat mig och sitter och svettas över papprena och undrar hur jag någonsin ska få ihop det. Haha!

Sara
http://trenollsju.blogg.se/
2010-03-06 kl 19:41:36

Nej, det är inte SÅ mycket papper, men vissa frågor är riktigt kluriga. För mig var det dom frågorna som tog tid :P

Sigrid
http://sigridiusa.blogg.se/
2010-03-07 kl 07:31:24

Jo, men exakt jag dör inte för en jul och jag antar att familjen kanske skickar ett litet grönt postpaket till mig över julen!



på tal om frågor, hon hade absolute inga frågor till mig, utan gav mig fria händer och fråga henne om allt jag ville, dock har vi skrivit så pass mycket på mail så jag kände väl att jag inte hade så mycket frågor, men vi pratade i alla fall om lite matlagning och lite värderingar, hon va såå trevlig!



Ja, visst hade det varit sköönt att prata ännu en gång med honom, och barnen kanske, har du fått prata med dem innan? Det hade jag tyckt var lite läskigt!

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-03-07 kl 09:21:43

Haha, vad skönt att du tycker så, är också nervös över hela visumgrejen. Är det papper speciella för just Au Pair eller tror du de kommer gälla även för mig? Ska visserligen mejla cis på måndag.

Emilie
http://plajnis.blogg.se/
2010-03-07 kl 10:55:38

Hej :)

Ser på din blogg att det är funt 40 dagar kvar tills du åker. Oh my! Vad spännande! Har du börjat få lite panik? Alltså sån där att det börjar sjunka in? Jag är otroligt pepp jag med men kan inte sluta darra av nervositet och panik - fast denna panik har jag LÄNGTAT efter! Jag tror till och med jag skrev det i min blogg för några månader sen haha.



Jo vem vill ha en helt 100%igt normal värdfamilj, lite knasiga får de allt vara :) Man kan se det positiva att vara den första au pairer - om barnen är relativt stora - för då kommer du vara den de alltid kommer ihåg, de kommer inte jämföra dig med den tidigare och så :)



Aaah, vilken rolig grej med vykortet ^^ Jag tror faktiskt jag hade vart en sån som skickat in det till APIA haha. Sitter själv och funderar på att ge ett vykort till alla arbetsledare på Tumba McDonalds och alla medarbetare på Eriksberg (liten restuarang - få medarbetare) som ett tack för detta år och för att de gjort det värt allt för mig hihi.Fast jag kan tänka mig att många struntar i kortet :P Eller "inte kommer ihåg".



Åh tack så mycket :D Det är en bra period för oss just nu känner jag haha. Är så förvånad över stipendiet för det hade jag inte sökt, var säker på att jag skulle söka det NÄR jag kommit in. Ska terra lite stipendiefonder också så att jag kan leva lite mer under året. Jag har nästan tjänat ihop hela studieavgiften nu när stipendierna kommit. Verkligen skönt säger jag bara. Och det är ju månader kvar av jobb och slit så får hoppas det blir lite över. :D



Ja lite organisation skadar ju inte i hemmet precis :P Fast min pappa är extrempedant och min låtsaspappa är extrem extem extrem pedant. och mamma är wannabepedant (fast det får du inte kommentera på för hon läser min blogg haha) så liiite irriterande är det för mig som är mer "whatever" :P



Tråkigt med så många olika spanskalärare. Jag har också haft några olika men inte på det sättet. 6-9 hade jag Maria och hon var bra men på gymnasiet började vi med en tysktalande know - it -all som tyckte att bara för att han kan fyra språk borde vi med kunna det. Någonsin hört talats om "bra på olika saker"? Haha, två dagar hann gå och han ville KICKA UT MIG ur spanska steg 3! Men jag envisades att vara kvar och kom hela vägen till steg fem. Kan nämna att vi hade honom i en månad och sen fick vi gulliga och extremt förvirrade Eva. Men vad konstigt, då kunde du ju haft ordboken som lärare istället ju :P Ja jag skulle nog också valt en lätt spanska kurs, är det något man lärt sig så är det att så fort man ska ta en liiite högre nivå så ja då ska man helt plötsligt ha mega svåra konversationer och veta hur man säger "Jag tycker det ser ut som om han bor i ett studentrum och lider av ett så kallat pommesfrites komplex". Det finns ju många spansktalande i USA så det kanske blir lättare att förstå om man hör språket oftare, eller vad tror du? :)



Nä nu ska jag nog äta lite frukost,

ha det bäst :)

Kram!

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-07 kl 12:35:18

Ja, det är jättejobbigt. Måste dela med mamman, visst hon jobbar hemifrån, men hon kommer ju också använda bilen.

Jag måste alltid fråga om jag kan låna den och måste alltid säga när jag ska ha den så vi kan planera.

Känns som jag kommer bli jättelåst :S



Dela badrum är inga problem för mig, men visst skulle det vara skönt att ha ett eget ;)



Den här familjen bor i Clifton, nära Washington DC. Du ska också bo i Virginia va? :) När åker du?

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-07 kl 14:25:22

Ja det gär hon säkert. Ah, han är 2,5 men fyller 3 i Maj tror jag det var. Sen är han i preeschool 3 dagar i veckan och dit ska han skjutsas, men de ska byta preeschool nu tror det.



De har inte haft aupair förut så har ingen fråga om hur det var tyvärr ><. Just nu hoppas jag nästan att de väljer den andra aupairen för det känns skitdrygt att inte ha någon bil. Jag måste planera allt när jag ska någonstans och se till att jag verkligen kan låna bilen.

Sen sa hon väl att hon kunde skjutsa mig, men hur kul är det bli skjutsad när man har eget körkort och hon kanske inte alltid vill skjutsa mig heller.



Nej, det enda hon nog gör i det badrummet är att använda toan, borsta håret och tänderna ;)



Okej, hoppas du får ett bra år då :)

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-07 kl 16:14:07

Jag har redan mailat dem och tackat nej och skrev att jag tror den andra au pairen kommer passa dem bättre.



Känner att jag skulle nog inte klara ett år utan bil och absolut inte i USA där kollektivtrafiken suger.



Hade 9 matchningar på 1-1½ vecka, men nu helt plötsligt har jag bara haft en den här veckan och den var inte heller bra.

Känns lite drygt :/

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-07 kl 18:35:58

Nej, det här var väl inte direkt min drömfamilj. Kände inte direkt: ÅÅÅÅh den familjen vill jag verkligen till. Utan det kändes mera som: Ja det här kan nog vara en bra familj.



Åh vad drygt :S Vill inte alls vänta för länge. Är ju med i CC och varit matchad där sen novemeber och inte fått någon bra familj därifrån heller, så känns som jag har väntat i hundra år och vill ju iväg innan juli för då blir om det blir senare så kan inte jag åka :S för planerar att börja läsa när jag kommer hem och skolan börjar ju i Augusti.

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-08 kl 09:32:31

Åh hoppas att jag också får en sån familj snart då!



Om jag inte får någon familj innan sommaren som jag kan åka till innan Juli så får nog jag lägga ner de här planerna på att bli aupair. För vill inte vara hemma ett år till efteråt, för den utbildningen jag vill läsa börjar bara på höstterminen. Och har snart varit hemma i ett år redan.

Känns jättetråkigt att det kanske blir så för det här ju min dröm att bli au pair. :/

sigrid
http://sigridiusa.blogg.se/
2010-03-08 kl 10:19:28

ja, jag tycjkte det var jätteskönt att det var så avslappnat, även att mamman verkade bry sig om att jag skulle trivas och så, hoppas bara hon svarar snrat när vi skulle skypa :)



Jotack, det kan ju vara svårt att prata i tele, mail är ju oftast lite mer avslappnat och man behöver inte vara på sin vakt hela tiden! Ja, det där med att prata med barnen tycker jag också är svårt, vad ska man prata om .. hehe! Ja, sex veckor är ju inget! Det börja dra ihop sig!!

Thea Emilie
http://www.theausa.blogg.no
2010-03-09 kl 01:38:44

Jaa, er litt slitsomt med sånne regler, men håper de endrer på det etterhvert :)



Har du hatt visumintervju ennå?

Alexandra, KAKHUSET ♥
http://www.kakhusets.se
2010-03-09 kl 01:47:29

visum hit och visum dit. till australien måste man också ha visum och alla papper är superstruliga... :S



Men underbart när man väl är framme♥

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-09 kl 08:59:52

Ja, jag hoppas också att jag får något.

Börjar ge upp det här lite nu, men men.

Det är väl så det är!



Men du kommer få ett underbart år iaf :)

sigrid
http://sigridiusa.blogg.se/
2010-03-09 kl 11:16:45

Ja, klart! Nä jag ville inte ha den familjen, mamman verkade inte alls som hon var i mailet ..



Men som sagt nu är det antingen New hearsy eller Chicago, så nu har jag fortfarande valmöjlighet :) Men jag trivs som sagt super med new jersay mamman och hon gillade mig med, men som sagt ta inte ut ngt i förväg!


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: