Knasiga motormän och sega Telia

2010-03-26 kl 23:16:52
Måste säga att Motormännen är himla snabba alltså. I onsdags postade jag brevet med blanketten om internationellt körkort. Idag, fredag, fick jag hem mitt IKK! Seriöst, är det sjukt snabbt eller? De måste ha fått den igår, och skickat iväg den samma dag? Ja jag behöver ju knappast vara orolig för att inte få det i tid, haha. Dessutom har de skrivit in att det gäller från 2010-04-08, lite mer än en vecka innan jag åker bara, trevligt det med.

Däremot så har de slarvat med fakturan. Med fakturan kom ett brev, där det stod att nu under 2010 när man beställer IKK som ungdom, så ingår ett års gratis medlemskap i Motormännen. Så att man kan prova och se hur det är, helt kostnadsfritt. Kikar lite närmare på fakturan, och upptäcker att de har gjort helt fel. På fakturan är det inskrivet:
- 230kr för medlemsavgift
- 230kr för IKK
- 10kr i porto för IKK
- -130kr som rabatt

Slutsumman är alltså 340kr.
Inte alls helt utan kostnad för medlemsskapet som de har sagt. Jag ska inte betala mer än 240kr! Så nu måste jag ringa dit på måndag och krångla för att de har klantat sig och inte tittat igenom grejerna de skickar ut. Så går det när man ska vara snabb. Skulle ju även kunna säga att jag inte vill vara medlem, men det skadar väl inte att vara med i ett år helt gratis och få lite fördelar? Jag gillar gratisgrejer.

Har även pratat med Telia igår och idag. Visade sig att det var lite segare än jag trott att byta från abonnemang till refill. Tre månaders bytestid har de! Två alternativ: antingen så har man kvar abonnemanget tiden ut, och att det efter 3 månader övergår till refill. Eller att man byter till refill direkt - men måste betala månadsavgiften för 3 månader ändå. Jag valde, ganska självklart, alternativ ett. Lite segt, men jag måste ju byta ändå. Kan inte sitta och betala månadsavgift på en mobil jag knappt använder borta i USA sen.

emma
http://emmaistaterna.blogg.se/
2010-03-26 kl 23:54:35

Jaa jäkligt skönt att vara klar i tid:D nä men då ska jag skriva ut kontoöversikten imorrn så är allt färdigt! Åh så himla skönt för efter ambassaden kan jag bara ta de lugnt med allt pappersjobb fram tills jag åker oh de är dags för IKK;D och hälso-intyget fick jag gjort idag! Även fast läkaren varken förstod engelska eller svenska så har jag det gjort:P hahaha

Sara - the world is my playground
http://sarasweden.blogg.se/
2010-03-27 kl 00:26:55

Ja det är verkligen riktigt roligt att jag redan har fått en match. Familjen känns jättebra, och Minneapolis har börjat gro in på mig lite :P Mamma ville redan prata med mig, nu på söndag, dock jobbar jag i stallet hela helgen, så jag har inte någon ork eller tid att prata med något där efter :P



allt bra med dig annars? :)

Om du vill kan du adda mig på msn, det är samma som mejlen. Det är kul att ha lite au pair människor på msn & skype! :)

lina
2010-03-28 kl 11:55:57

funkar telia refill i usa?

sofie
http://www.aupairsofie.blogg.se.
2010-03-29 kl 16:16:11

Wicked var bara här i Richmond i tre veckor se de har dragit här ifrån nu, tyvärr..

Marie
http://lifeintheusa.blogg.se/
2010-03-29 kl 22:52:07

Ja men det lät väldigt intressant faktiskt! :) Vad är det för författare? Om du minns :D Haha herregud! Men jag har kommit in i boken nu, fortfarande skittråkigt, men som du säger, bra saker att veta :D Får prega igenom den haha ^^

Lina
2010-03-30 kl 16:57:02

Hej Louise! eftersom du har kommit så lång i ditt "au-pairande" tänkte jag om du kunde hjälpa mig att förklara 2 saker..



* På hälsopappren står det att man skall bifoga ifall man har någon ytterligare försäkring förutom den som ingår i au pair programmet, vet du om det är ifall man köpt till extra försäkring, eller om det gällen den försäkring har har här "hemma" i sverige. typ livförsäkring?



* Hur går betalningen till, jag menar de 45o euron som man skall betala in. Jag är helt lost här!



Tack på förhand :)

Marie
http://lifeintheusa.blogg.se/
2010-03-30 kl 21:54:12

Ja men gör det! :D Kan säkert ge jättebra information (Y)

Lollo
http://sundaay.blogg.se/
2010-03-31 kl 16:12:19

Tack :D

De bor i Lakeway, 20-30 min utanför Austin som är Texas huvudstad :)))


Kommentera här:


Namn:
Spara info?

E-postadress: (bara jag som ser)


Din blogg/hemsida:


Kommentar:



Totalt 389 dagar i USA

Lokal tid i Richmond:


Vädret i Richmond: